söndag 25 oktober 2009

Apropå Dora..


..och musiktortyr det snackats en del om på sistone, så har jag här ett förträffligt exempel på lite vardagstortyr.

Lia hårddrillas ju nämligen på att lära sig tre språk från början. Svenska, engelska och grekiska.

Svenskan oroar vi oss inte för, då hon får den från mig och dagis. Men grekiskan är ju bara Simon större delen av året, och engelskan pratar vi bara emellan oss, så vi har beslutat att alla filmer och tv-program iallfall så länge vi kan bestämma, ska vara på dessa två språk.

Så, ni som klagar över Dora och hur jobbigt det är att lyssna på, här får ni ett smakprov på vad jag får genomlida.





Efter några minuter av detta är jag redo att avslöja allt.

Var majskrokarna är gömda. Att Simon i början hoppades lite på att vi skulle få en pojke. Att chokladen inte alls är 'sluut!'. Hur skönt jag tycker det är när hon somnat och jag får lite egentid.

Allt!

Nä, i jämförelse med detta vore 'Born in the usa' en promenad i parken.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha, du vinner.. Ska aldrig klaga mer :)

/Camilla

Elisabeth sa...

skaffa två nannys
en som pratar engelska och en som pratar grekiska.
Mina värdbarn har tre språk, engelska, svenska och spanska.
Engelska får de då i skolan och sin mamma och allt omkring.
Svenska från mig och sin pappa(och så har de svenska skolan på söndagar)
och spanska från deras nanny.
Funkar bra =)

Miija sa...

Vi har lagt engelskan lite på hyllan i och med att dom lär sig det i skolan. Vi lägger fokus på svenska och maltesiska, det känns viktigast då maltesiskan är så svår att lära sig.
Nu har vi ju fördelen att Fox lärt sig flytande svenska, fast vi pratar ju faktiskt fortfarande engelska med varandra. Det är svårt det där när dom ska drillas med många språk. Här hemma går Pingu varm och frågan är väl vilket språk dom pratar på? Tro mig - Det blir man ding i huvudet av! Katastrof!

A sa...

Jag lider med dig! ;D

Jempa sa...

Elisabeth: Bra idé! Då ska jag bara se till att bli miljonär först. Det ska väl inte vara så jävla svårt..

Miija: Vi hade med oss Pingu till Korfu i somras och Lia kollade i portabel dvd. Simon lurade i alla att det var svenska. Sjukt roligt.