torsdag 5 maj 2011

3-års kontroll.


Instruktioner först:
Vad jag tänkte.
Vad jag sa.


BVC-tant: Ja, det jag kan säga är att din dotter pratar väldigt otydligt.
Jag: Vaaa, vafan säger du kärring!! På dagis får jag ju klara antydningar - om jag läser mellan raderna - att hon är en blivande nobelpristagare. Ja, nästan det nya jesubarnet!
Jag: Jaha, ojdå. På dagis tycker dom att hon pratar jättebra.


BVC-tant: Jaha, ja men hon borde prata tydligare och ha större ordförråd nu när hon är tre år.
Jag: Du kan ta dina jävla åsikter och stoppa upp dom nånstans. Och sen ska du dö.
Jag: Jaha, ja det kan ju bero på att hon är tvåspråkig.. Plus att vi pratar engelska med varandra, så hon hör tre språk dagligen.


BVC-tant: Jo, det kan ju definitivt stämma. Det är förmodligen ingen fara alls, jag vill bara vara på den säkra sidan...
Jag: Men din kärring, förstår du inte att hon pratar bättre än såhär hemma. Hon känner ju inte dig, och du håller på och förhör henne som nån jäkla gestapo. Det är klart hon inte vill svara ordentligt då!!
Jag: Hon pratar mycket bättre hemma, det är nog för att hon inte riktigt känner dig..


BVC-tant: Vi gör såhär, vi bokar en ny tid om två veckor, och märker vi ingen förbättring då kanske hon borde träffa en logoped ett par gånger. Hon kanske behöver lite extrahjälp, bara för säkerhetsskull.
Jag: Allt är mitt fel! Vad har jag gjort? Jag är världens sämsta mamma!
Jag: Det låter bra.. 



BVC-tant (uppmuntrande): Men hon har väldigt bra motorik för sin ålder. Sparkar fotboll och hoppar mycket bra.
Jag: Men dö sa jag. DÖ! 
Jag: Jaha, kul!







Joråsåatte... annars allt lugnt.




11 kommentarer:

Västgötskan sa...

Det löser sig. Det är aldrig kul när någon "kritiserar" ens barn, I know. De är ju underbara, söta, rara, perfekta små varelser i våra ögon.

Men jag lovar att om hon kommer till logoped kommer de säkert märka rätt fort att hon inte behöver vara där. De är ju betydligt mer expertisa än BVC. :-)

Potatishäxan sa...

Men gud vilken tråktant. Vår Viktor kunde precis säga mu och bä när han var tre. Ingen förstod vad han sa. Vi skyllde allt på tvåspråkighet och alla tanter av olika slag köpte det rakt av. Dessutom skyllde vi på en verbal storasyster som aldrig lät honom få en syl i vädret. Vår BVC-tant nr 2 var skitbra, hon ansåg att allt var normalt. Johannas BVC-tant var mer av den hispiga sorten och höll på att förintas när Johanna vägrade ta på sig hörseltestlurarna.

Jag tycker inte det vore konstigt om Lia inte var så snabb med språket. Och dessutom så är det helt normalt att de är blyga och inte pratar inför bvc-tanter. Att de ska stirra upp sig så. Lia äger!

Andrea sa...

Vilken kärring! Tvåspråkiga barn brukar generellt ta lite längre tid på sig att börja prata, men å andra sidan har man sett att de senare i livet har bättre kognitiv förmåga än enspråkiga barn. Det kan du ju informera tanten om! :)

Anonym sa...

Äh, det vet ju alla att BVC-tanter är knasiga. Lia är däremot smart som inte häver ur sig sitt livs historia till främmande människor.

[Fast logopeder är fantastiska, så hursomhelst så kommer det att gå bra] :)

Jempa sa...

Tack för era fina ord, nu känns det som vanligt bättre.. :)

Sabine sa...

Jag säger bara: femårskollen när Lia kommer dit och snackar omkull henne på tre språk!

Kram

Anonym sa...

Ush för BVC dom var ju helt pucko där, Jag bråka en hel del me dom, tror dom tyckte att det var jätteskönt när vi sluta gå där!

Och barn satsar alltid mer på en sak, så tydligen har hon lagt sitt krut på motoriken!

Moster till värdens bästa Lia!

A sa...

Vilken knas-kärring. Sånt där vet man nog bästzdom förälder. Ni som ser och hör henne hemma. Och personalen på dagis.
Tur att vi har en förstående BVC-tant. Sonen som är väldigt verbal och har ett srort ordförråd har blivit helt stum när vi kommit dit. Han har helt enkelt inte gillat situationen. Jag tror ungarna känner på sig att de ska "granskas", och vem gillar sånt.

Lillpeppet sa...

Nu sitter ju jag och läser den här bloggen bakifrån, så jag har redan fattat att ungen är blivande nobelpristagare och därför kan jag skratta nästan lika mycket åt det här som åt inläggen med björn/panda/varg/isbjörsnbilderna.

Mirijam sa...

... vilket alltså också var jag.

Anonym sa...

JAg förstår att det inte var roligt när du var där, men för mig som läsare var det underbart att få läsa blå text och svart text :)