tisdag 31 mars 2009

Det som göms i snö..

Idag känns det som första riktiga vårdagen, för jag behövde inte ha vinterjackan på mig när jag gick ut, och marken är helt torr.

Nu ska man ju vara sådär lycklig, ha vårkänslor och bli kär i allt man ser. Men inte jag.

Istället smyger sig vår-stressen på..

Jag har till exempel inga vårkläder alls. Alla jag köpte förra våren har mystiskt försvunnit eller känns hopplöst ute.

Plötsligt badar lägenheten i obarmhärtigt ljus, och alla dammtussar, smulor och grus hoppar runt i krigsdans på alla plana ytor. Man kan knappt se ut genom de skitiga fönstren och de dammiga, trötta växterna.

Men värst är ändå jag själv.

Man blir ju inte automatiskt vårfräsch bara för att solen tittar fram. Men nu ska den blekfeta orakade kroppen som effektivt gömts undan hela vintern, exponeras till allmän beskådan, medan utväxten i håret med de slitna topparna plötsligt blir plågsamt tydlig ovanpå det glåmiga, torra vinteransiktet.

Hörru solen, lugna dig lite..

Samma visa varje år.

11 kommentarer:

Västgötskan sa...

Kanske ingen tröst, men du är inte ensam! Varenda ord i din text skulle kunna vara skrivet av mig... :-P

ME sa...

Are you letting yourself go? The humanity!

Jempa sa...

Västergötskan: Tack, då känns det lite bättre.

ME: Samma visa varje år säger jag ju. Jag kommer alltid igen.. ;)

Mats sa...

Tänk om jag kunde säga detsamma, jag är nöjd med att hålla takten på förfallet så låg som möjligt. När blir det nån öl eller ngt på tal om det?

Jempa sa...

Nja det har vi väl inte direkt snackat om, men det blir säkert något nån dag. Själv väntar jag gärna tills det blir uteserveringsväder.. Jag kommer förbi jobbet imorgon som det ser ut, hoppas du är där då :)

Mats sa...

Absolut, det är jag. Blir det lunch?
Med lite tur nu så dröjer det inte länge till man kan ha utepremiär.

Jempa sa...

Jag äter nog inte lunch eftersom jag äter frukost så pass sent, men nån latte blir det nog.. :)

Varför kan jag inte läsa nån text i din blogg? Är den helt ny så du inte har skrivit nåt än, eller måste jag in och leta nånstans?

Mats sa...

Den är gammal men jag har varit bloggledig länge :)
Länken var fel så testa nu.

Jempa sa...

Ah, nu funkar det. Du är ju bättre på engelska än mig till och med. Men varför engelska?

Mats sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mats sa...

Tack, jag har alltid läst böcker på engelska så det kanske kommer därifrån. Det känns mer rätt av någon skum anledning.