söndag 29 mars 2009

En dålig granne

Vi är nog egentligen inte såna människor som passar i bostadsrätt.

Simon är skitsur över att vi måste betala en månadsavgift på 3000 trots att vi köpt lägenheten. Jag försöker förklara att värme och vatten då ingår, men han muttrar ändå och tycker inte att det kostar på långa vägar så mycket, och att man då skulle få betala mindre på sommaren.

Men dom tar ju hand om fastigheten också, försöker jag. Dom skottar åt oss när det snöat..

Detta stämmer inte riktigt, men jag låter honom tro det. De gånger det har snöat så har det faktiskt varit skottat utanför, men det är ingenting som ingår i hyran, utan det är för att någon snäll granne förbarmat sig insåg jag för ett tag sen. Men Simon verkar lite nöjdare med att vi får skottat för pengarna, så jag säger inget.

Själv är jag inte för bostadsrätt på grund av dessa jävla sammankomster. Nu ligger det en lapp på hallmattan igen som informerar om vårstädning.

Vi har bott här i snart tre år, och inte en enda gång har jag varit med på höst- eller vårstädning, och får istället böta 200 kr varje gång. En gång försökte jag komma ifrån det genom att skylla på att jag var gravid i åttonde månaden och hade havandeskapsförgiftning. Men min förening visar ingen nåd, och räkningen kom iallafall.

'Städningen är ett sätt för oss grannar att lära känna varandra', står det också på lappen. Men jag förstår inte varför jag ska behöva känna dom? Jag är vän med närmaste grannen, och vi lånar saker av varandra när vi behöver, men sen räcker det.

Ibland känner jag dock hur dom andra tittar snett på mig. Undrar vad vi är för enstöringar som inte vill var med på deras städningar och träffar.

Så igår vad det dags för Earth Hour.. Jag hade väl tänkt att vi skulle släcka lite, men med en sjuk bebis är det inte så mysigt vad man än gör, och jag ville kolla Robinson, så jag bestämde mig för att strunta i det. Ingen annan kommer nog att släcka heller tänkte jag.

Men när jag tittade ut så nog fan satt de flesta grannar där och mös med levande ljus. Förmodligen tittade dom mot våra fönster och skakade på huvudet. Dom där som alltid ska förstöra, tänkte dom nog..

Jag släckte snabbt några lampor och hoppades att tv;ns ljus inte syntes alltför mycket.

Nä, ska man ställa sig i bostadskön kanske?

5 kommentarer:

Mamma Melissa sa...

Ställ er inte i bostadskö, köp hus! Nu är det ju dessutom rea på bostadsmarknaden... gillade inte heller det där... hur kul är det att städa med alla grannarna efter att ha jobbat natt t.ex. Förstår de att man behöver sova...nix! Ett tag hade jag lust att dra ut dem mitt i natten eftersom det var den rytmen jag hade när jag jobbade natt... tror inte att någon hade varit sugen på gårdsstädning då faktiskt...

så nu bor vi på landet och bojkottar grannarna även här, man kan heja och se glad ut, kallprata lite.. men inga pyjamaspartyn här inte!

Elisabeth sa...

Hahaha
Men va fasen
Vi är svenskar!
Här ska icke lära kännas och hälsa på några grannar om det inte bor dörr-vid-dörr.

A sa...

Bara ett litet tips: Det är enligt lag förbjudet för en bostadsrättsförening att ta ut avgift/böter för att man inte är med och städar. Oavsett anledning till att man inte vill/kan vara med.
Det kan du ju upplysa styrelsen om. :)

Anonym sa...

Be din styrelse att visa var i lagen som de har stöd för att ta ut böter/avgifter från dom som inte deltar i städningar och liknande. Jag lovar att de kommer att misslyckas.

Jempa sa...

A och Anonym: Mycket intressant, tack för tipset..

Melissa: Tyvärr är vi båda helt ohändiga, så hus vore svårt för oss.. :)