onsdag 4 mars 2009

Snart sluttjatat

Det här blir mitt sista inlägg om tänder, jag lovar. Iallafall på ett par veckor, innan det är dags för mig att göra mitt första tandläkarbesök på ca 3 år. Det lär ni få höra om..

Tandläkaren är ju som ni säkert förstår en stor skräck, så jag har iallafall haft tur med en sak. Jag fick aldrig några visdomständer.

Alltså kan jag lyssna på vänners obehagliga dra-ut-visdomstands-historier och ändå känna mig ganska lättad.

Men det är klart att man aldrig kan känna sig helt lugn. Jag saknar nämligen två tänder till av någon anledning. De två bakom hörntänderna i nederkäken. Och eftersom dessa två tänder inte tryckte bort mjölktänderna, sitter dessa två alltså kvar. Det är sant. Jag har två mjölktänder kvar. Porösa stackare med pyttesmå rötter.

Tack vare dessa var det längesen jag kunde äta en Riesen..

Så bland de svåraste tiderna i mitt liv, tappa-tänderna-perioden, där jag lät dem hänga på en tråd innan jag klarade av att dra ut dem, och sprang för livet så fort mamma - tandhygienisten - ens försökte komma i närheten av min mun, är alltså inte över. Två tänder till kommer någon dag att bli lösa och måste dras ut. Jag fasar.. Är det på allvar helt omöjligt att få be om att bli nedsövd, och sen få dra ut dom?

Jag fasar även för när Lia ska börja tappa sina tänder. Jag klarar på riktigt inte av att se en lös tand, så jag kommer väl skrämma livet ur henne också..

Kan inte heller låta bli att oroa mig för en annan sak. Hon är 10 månader och har bara fått två tänder. Borde hon inte ha fått fler vid det här laget? Tänk om hon har ärvt min konstiga gen, som blir ännu starkare hos henne, och kanske bara får fyra tänder totalt? Två uppe och två nere, så hon får tugga maten som en liten hare.

Tänder alltså.. Helt värdelösa. Kunde inte evolutionen ha kunnat komma på en bättre lösning där?

2 kommentarer:

Västgötskan sa...

Börja med flytande föda. Om en sisådär 10.000 år kommer dina barn-barns-barns-barns..... inte har några tänder ALLS! :-D

Jempa sa...

Bra idé! Låter lite småtrist dock..