måndag 8 juni 2009

Jempas addiction

Man tänker varje dag, att idag ska jag sluta.

Detta har pågått i flera år nu. Jag kan inte ens minnas när jag började.

Ibland kortare uppehåll, men snart är man igång igen.

Drogen står på nattduksbordet, ligger i handväskan, får aldrig glömmas bort och aldrig lämnas hemma.

Man försöker sluta. Det här var den sista, tänker man, och njuter av effekten.

Men några timmar senare, man får svårt att andas, svårt att tänka. Kan inte koncentrera sig. Det går inte längre.

En till bara. En svag. Den för barn. Otrivin utan konserveringsmedel. Det kan väl inte vara så farligt..



Hej, jag heter Jempa. Och jag är nässpraysberoende.


2 kommentarer:

A sa...

Sträcker upp handen och erkänner jag med. Fast jag är "nykter" näspraysalkoholist.
Jag höll på i flera år.

Botet heter "Rhinocort Aqua" (kortisonspray) och finns numera receptfritt på Apoteket.
Jag fick det av en läkare, med egen erfarenhet av beroendet. :D
På två veckor var det över.
Men om jag blir förkyld så måste jag ofta kombinera kortisonsprayen med vanlig nässpray. Annars åker jag dit igen.

Marie sa...

Håller med tidigare kommentar. Det är förjävla lätt att hamna där.
Jag var konstant täppt i näsan när jag var gravid och sedan dess har jag inte kunnat sova utan att ta nässpray. Jobbigt.