söndag 7 juni 2009

Samtal med mig själv


Imorse 04:18

Lia: Gbrlä..

Jag: Hej älskling, vill du ha välling?

Lia: Gbzzeo..

Jag: Ok.. Hörru vad det luktar konstigt..

Lia ser oförstående ut och jag hasar ur sängen för att fixa välling. Det luktar dock konstigt i sovrummet och jag kan inte förstå vad det är..

Jag: Kom här då.. (lyfter upp i knät) Men va i helvete..

Märker att Lias sovpåse är helt dyngsur runt benen. Hon har dock fått vittring på vällingen och jag kan inte avbryta matandet nu, så jag försöker skydda mitt eget täcke från det blöta och med en hand försöka upptäcka vad som hänt.

Jag öppnar sovpåsen och känner att även pyjamasen är våt, sen famlar jag med handen mellan spjälorna över hennes madrass och kudde, även där helt blött.

Jag: fan, fan, fan. Hur har det här gått till?

Simon: Zzzzz

Jag (Lite högre): Fan! Hur har det här gått till?? Hon har ju blöja på sig!

Simon: Zzz

Jag bär ut Lia, tar av sovpåse och pyjamas, för att upptäcka att blöjan har öppnat sig helt på ena sidan.

Jag: Ja, det var ju INTE jag som bytte blöja igår kväll. Och hon kan ju inte komma åt att öppna den själv. Undrar vems fel det här är..

Jag fortsätter roa mig med sånt man älskar göra närmare fem på morgonen. Nämligen duscha baby, smörja in, riva ur lakan och kudde samt starta tvättmaskin. Hela tiden muttrande för mig själv om vem som egentligen borde ta hand om röran. Den sovande blöjtejps-missaren..

Nät allt var klart fick Lia läggas mellan oss. Vid det här laget klarvaken.

Jag: Du får sparka pappa hur mycket du vill. Det är helt ok.

Lia satte lydigt igång att sprattla och jag fann det riktigt underhållande.

Simon: Snälla, jag ska ju jobba imorgon..

Jag: Jaja, tre timmar ja. Jag jobbar faktiskt dygnet runt och det var du som..

Simon: Zzzz

En timme senare var Lias sprattlande kombinerat med ett och annat frustrerat 'jag vill inte ligga här' - tjut inte lika lustigt. Jag vägrade dock tjurskalligt gå upp.

Vid halv sju gav hon dock upp och somnade om. Jag kunde göra detsamma.

Kort sagt, en bra natt.

2 kommentarer:

Novellskrivarn sa...

Men gud! Fyfan alltså! (ps jag kommer aldrig vänja mig vid att man som mamma automatiskt är huvudsysslaren hemma...)

Här hemma har vi mest problem med att olle mayhembajsar hundra gånger om dan. Sånt där kletbajs som tar en kvart att få bort, medan han rullar runt år alla håll och kanter och kletar in ben och fötter i bajs. Jävlar vad man längtar till blöjfria tider...

Västgötskan sa...

Sambon är iofs bra på att gå upp på nätterna. Däremot är det ALLTID jag som får gå upp när sonen vaknar för dagen kl 05-06... :-P