fredag 3 september 2010

Föräldrafail


Fredagkväll innan barn:



Fredagkväll med barn:

Lia har streptokocker. Utslagen har satt sig mest runt blöjområdet så vi luftar extra mycket och hon får springa med rumpan bar större delen av dagen.

Ikväll hände något mycket stort i samband med detta. Lia sa för första gången till att hon behövde kissa!

Potträning har vi ju varit ganska lata med (hon kissade av en slump på pottan när hon var ca ett år och mamma tryckte dit henne vid rätt tillfälle. Vårat jubel när detta skedde chockskrämde henne så mycket så hon har sen dess totalt pottvägrat.)

Vi har den ju dock alltid stående framme, och nu när hon stod där med korslagda ben och med lidande blick såg jag min chans. Jag lyfte alltså upp henne och försökte sätta henne på pottan.

Hon gjorde sig rak som ett träd och vägrade sätta sig ner. Jag röt åt Simon att lägga extraringen på toan så skulle hon kanske vilja sitta där, och vi sprang vidare mot badrummet.

Hon vägrade dock även toan, och då fick Simon för sig att försöka bli kvällens hjälte, och slet med sig den nu småläckande ungen tillbaka till pottan för ännu ett försök.

Lia var ilsken som en kobra och sparkade till pottan i luften vilket gjorde att Simon satte henne på golvet istället där hon ramlade ihop i en traumatiserad hög, innan jag gav upp och satte på henne blöjan som snart blev varm och tung.

Nu sover hon, matt av hennes föräldrars extremt opedagogiska pottbehandling, och hon kommer förmodligen att gå i blöjor tills hon är tolv.

Till salu, antar jag..

(Och ja, jag glömde nästan nämna att hon idag, när hon råkade rita sig på fingret, höll upp handen i luften, synade den och utbrast ett bestört men tydligt 'Fack!')


/Årets Mama 2010

2 kommentarer:

Sabine sa...

Lite tips från mig till dig. Jag har ju ändå pottränat två ungar. :)
Låt pottan stå framme alltid, påminn henne om den ibland när ni borstar tänderna eller badar, lek att hennes docka går på pottan, fråga henne ibland om hon vill gå på pottan, men tvinga, lyft eller pusha inte.
Min erfarenhet är att hon tillslut kommer att vilja testa på eget bevåg. Vem bryr sig om hon är 3 eller 12år.
Kram och lycka till!

Sara sa...

Hahaha, underbart inlägg! Läste högt för föräldrarna som skrattade lika mkt som jag gjorde.