tisdag 1 september 2009

Host


Efter drygt tre veckor av konstant hostande, börjar jag nu bli väldigt bekant med denna åkomma, och har kartlagt de olika kategorierna.

Rethosta

Det vanliga, irriterande hostandet som är med dig hela tiden. När du kollar tv, tar en promenad eller är och handlar. Efter några dagar blir den som en del av dig, du vänjer dig, och hostar snart rätt ut i luften som ett barn, till omgivningens förskräckelse.

Nästan-Kräkhosta

Denna hosta är mest för oss långhåriga. Du lutar dig framåt i en vålsdam host-session, och sen andas du in så häftigt så lite hår följer med in i munnen, så hostningen istället övergår i ett gutturalt bräkande.

Attackhostan

Den här lömska varianten smyger oftast på dig mitt i natten, när du sover. Utan att du egentligen vet var eller vem du är, vaknar du bara upp och skrikhostar så våldsamt så du nästan trillar ur sängen, och väcker alla runtomkring.

Kissa-på-sig-lite hostan

Behöver egentligen ingen närmare presentation. Jag säger bara, gör era knipövningar tjejer.

Jobbhostan

En nykomling jag endast använt de två senaste dagarna. På ett stort, tyst kontor känns det lite olämpligt att vika sig dubbel och leverera en väsande hostfest, så man sträcker på halsen och försöker hosta lite diskret genom näsan istället.
Men det hindrar inte att minst tre personer åt gången ändå drar något Svininfluensa-skämt och skrattar nervöst.


Gå.Över.Nån.Gång.För.I.Helvete.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Knipövningar kan vara det absolut tråkigaste som finns. Fy fan.

Mats sa...

Har tyckt det varit läge för en fika eller kanske en lunch nu ett tag men jag hoppar det. Krya på dig.

Jempa sa...

Anonym: Jag vet, men först nu när jag fick hostan förstod jag varför alla tjatat om det..

Sire: Fegis ;)