söndag 3 oktober 2010

Helgen i bilder

Fredagen började fint med lite tågspaning på eftermiddagen. Vi hade med oss vindruvor och kanelbullar (och för oss som inte är några direkta picnic-mammor, var detta ganska stort), solen sken, barnen skrek av lycka varje gång det kom ett tåg, och allt var så jäkla fint. Amanda och jag fick nästan tjuthakor när vi pratade om hur barnen skulle minnas detta resten av livet.
Och med tanke på urinvägsinfektionskylan på stenen för oss blöjfria, hoppas jag verkligen dom gör det.

På kvällen drog vi sen till Gävle för familjebesök. Vi åkte sent så Lia skulle kunna somna för natten i bilen och forslas direkt över till sängen. I hallen på väg ner till bilen greps jag av en längtan att få bli barn igen. Så sjukt mysigt dom har det.



Morgonen efter började sen på bästa sätt för Lia, eftersom morfar hade tagit fasta på hennes nya intresse och dragit fram vår gamla Märklin-tågbana. Lyckan var stor, tills hon insåg att det gick under 'köra, inte röra' - principen, så då blev det drama av sällan förr skådad rang istället.


När hon sen somnade middag blev det lite höstsolning på altanen. I foppatofflor såklart. Alltid foppatofflor i Gävle.

På eftermiddagen tog vi en promenad och hösten fortsatte visa sig från sin bästa sida. Lia var glad, jag var hjulbent.

Promenaden var fin, tills vi var tvungna att se oss besegrade av myggor. MYGGOR! Det är för i helvete oktober! En bra grej med det här landet är iallafall att vi i dessa regioner bara har myggor juni, juli, sen självdör dom vidriga små asen. Men inte i år. Varför? Varför straffas vi?


På kvällen hade vi tidig födelsedagsmiddag för Simon som fyller år nästa helg. Lia plockade som vanligt upp några viktiga lärdomar från sin kusin.

Dagen efter var det stor lycka. Jag tyckte det var dags att påminna Lia om hennes nyvunna hundintresse (in your face, katter!) och vi tog en promenad med inte mindre än FYRA chihuaor.
Både Lia och Simon blev helt galna av hund-ha-begär och tjatade och tjatade att vi skulle skaffa en egen. Men jag var mer cool och ba: ´Men hörni, det är ju så mycket jobb, och vad ska vi göra när vi åker till Grekland på somrarna.. Vem ska ta hand om den då?´


Eller var det tvärtom? Jag har glömt.


(Jag vill avsluta med en hälsning till Blogger.. Alltså, ni menade säkert väl med dessa uppdateringar, men allt är ju helt galet. Bilduppladdning, textplacering, ALLT är kaos. Jag har suttit med det här inlägget i timmar och nästan blivit singel på kuppen, då min man chockades av de ord som kom ur min annars så oskyldiga mun.Hrm. Iallafall, snela fixa.)

Inga kommentarer: