fredag 8 januari 2010

En rymmarhistoria


Ni som har barn på dagis har väl alla nån gång svurit över dessa säkerhetsspärrar i grinden när man ska hämta och lämna.

Särskilt cp-kalla dagar som denna, när man måste släppa vagnen, stanna, rycka och dra i spakar och handtag, vilket innebär flera sekunders ext
ra tortyrtid utomhus.

Som dagisgrinden känns en kall dag

Men när jag står där och muttrar surt för mig själv, brukar jag tänka på när jag själv gick på dagis.

Jag och min bästis Isabelle hade på förmiddagen hotats av dagisets läskigaste kille Urban, att han minsann skulle snömula oss när vi gick ut efter lunchen.

Detta tänkte vi inte ställa upp på, så vi bestämde oss för att rymma hem till Isabelle, vars mamma vi visste var hemma.

Så vi klättrade helt enkelt över det ca 50 cm höga staketet, promenerade iväg och korsade iallafall en hyfsat trafikerad väg innan vi var framme, och jag minns fortfarande hennes mammas chockade min i köksfönstret när vi kom knatande genom trädgården.

Mitt nästa minne är när jag är tillbaka på dagis och min pappa står och skäller ut min dagisfröken så hon var helt röd i ansiktet.

Jag tyckte det var lite jobbigt och förstod inte varför han skällde sådär.

Förrän nu.

Ha en trevlig helg!

4 kommentarer:

A sa...

Jag brukar svära över föräldrar som inte orkar stänga grinden ordentligt (vi har en variant med säkerhetskedja) utan verkar tänka att "jag ska bara in och hämta mitt barn".

Tess i Sala sa...

Haha, min Linnéa försökte i höstas att rulla under dagisgrinden som i det här fallet hade en glapp mellan grind och mark på 20-30 cm. Glappet var täckt med en "gummiikjol" eller vad man ska kalla det för att underlätta på vintern vid skottning antar jag.

Personalen hitta Linnéa precis innan hon, liggandes på mage, klämt sig under gummikjolen.
Dagen efter monterades det en ny grind, hehe!

Första ungen sen de öppnade dagiset för en himla massa år sen som försökt sig på nått dylikt!
Min lilla Utbrytarprinsessa!

Kanske skulle slå ihop Nea Houdini och Lia Geller ;-)

Jempa sa...

A: Vi har samma problem, man blir helt knäpp av oro när man tänker på det..

Tess: JA vilken idè! Dom kan bekämpa brott! :D

Västgötskan sa...

Ja, tänk om man sett sina egna barn komma traskande från dagis. Herrejösses! Att det är 4 km trafikerad vägren hem till oss hade inte gjort saken bättre... :-O