lördag 16 januari 2010

Till dig som läser detta. Du är så vacker!


I ett par dagar har jag funderat över en sak.

Har ni tänkt på att när vissa tjejer lägger upp bilder på sig själv på facebook så kan dom få 20 'Åååå, vad fin du var' och 'Du är så himla vacker' - kommentarer under.

Samma tjejer presenteras alltid som tex 'Vackra Lina' eller 'Fina Anna' osv, på andras bilder.

Jag blir aldrig presenterad på det sättet, och får aldrig såna kommentarer.

Detta har jag alltså undrat över. Är det för att jag är anskrämlig, eller är det något annat?

Så igår kväll när jag skulle ut och dricka lite vin med Amanda (får alltid såna kommentarer) och Katri (får precis som jag aldrig såna kommentarer), bestämde jag mig för att fråga vad dom trodde.

Katri och jag vände oss såklart mot Amanda för att få ett svar. Var det helt enkelt för att hon är vackrare än oss, eller gjorde vi något annat fel?

Amanda förklarade vänligt, men ganska bestämt, att det är what goes around comes around (eller what you give is what you get. Välj själv vad som passar bäst) som gäller i dessa lägen.

Hon spände nästan ögonen lite i oss och frågade om vi nånsin kallade folk vackra och fina.

Katri och jag skruvade lite på oss i stolarna och mumlade att det gjorde vi nog inte. Alls.

Katri försöker slingra sig ur att behöva ge komplimanger till andra. Amanda är dock stenhård.

Amanda fortsatte med att påpeka att vi med våra coola fasader inte fick folk att känna att vi varken behövde eller för den delen uppskattade den typen av komplimanger, och ännu mer eftersom vi aldrig ger några själva.

Men.. oroade jag mig. Att gå och kalla folk för vackra känns ju så...tjej-tjejigt?

Jempa lyssnar skeptiskt (eller försöker se mystisk ut. Jag vet inte).

Sen anslöt några fler till sällskapet och diskussionen fick läggas på hyllan en stund.

Ett par timmar senare var det dags att skiljas åt, då de som anslutit dra vidare medan vi tre skulle besöka McDonalds och sen åka hem.

När jag skulle säga hejdå så kände jag mig lite mysig och med Amandas råd ekandes i bakhuvudet kramade jag om dem och sa 'Hejdå gumman'.

Alla kändes fint, tills jag hörde Katris stämma skära genom mysigheten. 'Jaja, tjing tjång, kramkram Hejdå!' Flinade hon.

Stämningen dog lite och grupperna gick åt olika håll.

'Det är ju PRECIS det där jag menar' bannade Amanda.

Katri var helt oförstående. Hon menade ju inget taskigt. Det bara flög ur henne..

Hela vägen till Donken alltså övade jag och Katri på varandra och försökte säga till varandra hur vackra vi var.

Katri prövade vid ett tillfälle att med allvarlig stämma säga att jag var vacker i herren, sonens och den helige andens namn.

Så, min slutsats av detta svammel blir nog.. Jag känner att jag har fått en förståelse varför ingen kallar mig 'Vackra Jennie', men jag känner samtidigt att jag faktiskt inte har något större behov av det.

Men får jag behov av det så ska jag börja strö komplimanger omkring mig till höger och vänster, och får jag ändå inga tillbaka, så är jag väl anskrämlig helt enkelt.

Fylleförsök till konstnärliga McDonalds-bilder. Vackra Amanda i bakgrunden.

Det står slutligen också klart att jag nog har en del att lära och att det blir en lång väg att vandra om jag ändrar mig.

Men kanske inte lika lång som för Katri.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Men 'Snygg-Jenny' är ju redan upptaget :D

Jempa sa...

Men inte Vacker-Jennie! :D

Medelklassman sa...

Men alltså. Kom in i matchen. Det finns väl andra egenskaper som är bättre att lyfta fram och ge bred för än hur någon ser ut?

2010. Dags att värdera det man har INNE i huvudet och hur man beter sig mot andra människor mer än vad man råkar ha för utseende?

(Inte meningen att vara aggro eller komma med något påhopp, men jag blev bara lite trött.)

Jempa sa...

Å, min första arga kommentar.. :D

30+, jag vet inte om du har läst några fler inlägg från mig, men isåfall borde du veta att allt jag skriver är med ironi, glimten i ögat och väldigt sällan är något på blodigt allvar.

Jag behöver ingen lektion i att det är insidan som räknas, utan det är precis som mitt bloggnamn bara en ytlig observation..

Mats sa...

Off-topic. Var ni på Tiffanys?

Jempa sa...

Yes, Katri känner en i baren :)

Mats sa...

Smidigt, då blev det billigt alltså :)

Katri sa...

hahahaha jeej!

Nu känns en låt som en bra inflik
harkel.. vi e på gång, vi e laddade, vi e tända, Ledin is the shit.

ok, hade inget med saken att göra. Jag tycker att alla ska sluta tycka att något annat är viktigt. Utseendet är det som gör oss till vem vi är. "jagplutarmedläpparnaochtarkortpåmigsjälvuppifrån" is the only shit!

Mats: nope, inte ett dugg

A sa...

Hahaha! Bland det mest underhållande jag läst. Bra teori där också! What you get is what you give. Stämmer nog.
Och det vimlar av samma fenomen i bloggvärlden.
Det är "gumman", "sötis" och "finaste" till höger och vänster.
Så ha en mysig kväll, finaste Jempa!

Hanna sa...

Fantastiskt! För jag och Stina sa till varandra att du är så himla söt, typ dagen efter eller var det var..
Bara sådär.. inte för att du hörde det, men ändå.