söndag 6 juni 2010

Nationaldag på Skansen


Denna söndag bestämde vi oss för att möta vänner och fira Sveriges dag genom att gå omkring och svettas och kolla på instängda djur.

Här är några höjdpunkter.



Vi insåg efter upprepade blöj-slips, att även Lia borde ha haft tunika på sig.


Jag fick kolla på älgungar och dog lite.


Det blev dock lite traumatiskt när jag insåg att mamman bestod av bara ett huvud och två framben. Hur hon burit och fött fram två barn helt utan underkropp är en gåta.


Lia visade upp en hälsosam rädsla för fåglar, och här flyr hon den där läskiga påfågeln som jämt strosar omkring som om han äger parken.


Hon visade även att hon förmodligen kommer följa kvinnotraditionen i min släkt, och inte ta körkort.


Det hon blev mest fascinerad av var gråsälarna där dom låg och jäste i solen. En gång tyckte jag hon pep ett igenkännande 'mamma?', men jag är inte säker.


Vi firade Sverige utan bara h-e..


...och avslutade med Lias lyckligaste stund, någonsin.


1 kommentar:

A sa...

Otroligt läskig älg! Synd att vi inte ska på Skansen i år. Hade velat kunna bocka av "freak-älg" på måste-se-listan.