tisdag 22 juni 2010

The outlaws


Jag och Pia bestämde oss igår för att ta en kvällspromenad kring Hagaparken.

Väl där insåg vi att Haga Slott i stort sett var klar för inflytt, och vi svängde förbi för att kanske höra om våra nya grannar Victoria och Daniel möjligtvis skulle vara intresserade av en grillkväll nån helg framöver.

Vi vill ju få dom att känna sig välkomna i området och visa att vi är goda grannar som dom kan låna socker eller mjöl ifrån när dom vill.

Men väl där insåg vi att det nog inte bara var att knalla in..


Dom verkade inte heller vara hemma, så vi bestämde oss för att bara fota omgivningarna lite.

Stackars prinsen och prinsessan, vilken ful utsikt.

Det satt övervakningskameror överallt, och även gula 'Tillträde förbjudet' skyltar uppsatta ungefär varannan meter på staketet.

Det tog dock ett tag innan vi faktiskt läste vad det stod mer ordentligt på skyltarna, och då visade det sig att Haga Slott nu är ett skyddsobjekt som varken får fotas, avbildas eller beskrivas.

Fortfarande lyckligt ovetande om den egentliga texten på skylten.

Jag stoppade snabbt ner kameran och vi skyndade iväg och såg oss över axeln hela vägen ut ur parken, redo att brottas ner av ilska slottsvakter.

Väl hemma var jag tvungen att googla detta, och det visade sig att man tydligen kan få ett års fängelse för att fota Haga Slott..

Om reglerna följs till punkt och pricka vill säga. Men tydligen så var det ok att fota på normalt avstånd, och det blir bara rättsliga påföljder om man håller på och sträcker in händerna eller försöker klättra över.

Så jag tror jag klarar mig för den här gången, men för säkerhetsskull har jag bokat tid hos en tatuerare och köpt lite nya pocketböcker.


Hoppas ni hälsar på nån gång.

3 kommentarer:

Amanda sa...

hahahaha, BÄSTA montaget ever!

A sa...

Ganska dumt av Daniel och Victoria att stängsla in sig så där och sätta upp otrevliga skyltar.
Då kan de ju liksom stå där med långa näsor den dag de vill låna socker eller mjöl.
Ja menar, som man bäddar...

Anonym sa...

Hahahaha
/Sabine