måndag 7 december 2009

Det här med godis


När man var liten var allt så enkelt.

Då var det lördagsgodis som gällde, och resten av veckodagarna fick man inget, och det accepterade man.

När man sen blev lite äldre kunde man köpa lite oftare, men på grund av begränsad vecko- eller månadspeng kunde ju inte allt gå till snask, så även där blev det vid lite mer speciella tillfällen.

Nu är jag vuxen, och även om jag inte har obegränsat med pengar, kan jag ändå självklart köpa godis. Varje dag. Och det gör jag också.

PrisXtra vid jobbet vi brukar gå till på luncherna har ett stående erbjudande där man kan köpa fyra normalstora kexchoklad för 22 kr. 22 kr!

Det vore ju nästan korkat och oekonomiskt att inte köpa liksom.

Äter jag sen bara en kexchoklad i godisväg en hel dag, då känner jag mig ganska nyttig. En bra dag liksom. Det kan väl inte vara normalt?

Idag var dock en sämre dag, när jag tryckt i mig en kexchoklad var jag inte nöjd, utan åt nästan en hel till. Nu sitter jag och är lite äcklad av mig själv.

Det jag försöker säga är att jag äter godis, mer eller mindre, varje dag. Detta rimmar mycket illa med min önskan att bli av med den sista graviditetsmjukheten och min tandläkarskräck. Men jag k a n i n t e s l u t a.

Så, nu vill jag att ni ska berätta för mig att ni också äter godis varje dag och att det är helt normalt. Annars blir jag deprimerad.

8 kommentarer:

Sara sa...

Tyvärr är jag likadan, om inte snäppet värre. Dagens intag: 1 påse nonstop (sjukt underskattat godis), 1 portion prinsesstårta, några punschpokaler och ett gäng marmeladgodisar. Något säger mig att min "gravidmjukhet" har kommit för att stanna. Men, amningen funkar fortfarande fantastiskt bra som ursäkt...

Mats sa...

mmm godis är mumma!

Alexandra sa...

Jempa - Ät å må bra!

Igår så var det en total hoplöst tråkig dag. Och då får man unna sig lite extra.Allt e ju vädrets fel trots allt.. Regningt, halv kallt och inte särskilt juligt heller.. Du kan alltid avlägga nya nyårslöften.. Mitt Nyårs löfte är att vara fit for fight till den 27 juni... Då jag ska bli stor och fylla 30.. Sen där efter så känns det som om jag kan softa fram tills 40 års firandet :D .. Yeah.. I´m not making any sense.. Tired pregnant brain...

A sa...

Äter inte godis varje dag - men PEPPARKAKOR.
Helt plötsligt har det blivit ett måste att ha en stor burk hemma.
Kan vara hur "duktig" som helst en hel dag, men sen vid 21-tiden på kvällen när vi kollar på tv så slutar det alltid med pepparkakssvullande. :(

Jempa sa...

Sara och Alex: Tack!

Mats: Vad är ditt dagliga intag då?

A: Men utan glasyr är väl pepparkakor typ..nyttigt.. ;)

Anonym sa...

Guud, vilken dålig självdisciplin du har, snäpp upp dig! Hur svårt kan det vara?! Jag äter inte godis varje dag - lätt som en plätt! [Mitt bästa knep är att inte inkludera choklad i 'godis' :D

Västgötskan sa...

Japp, det gör jag. Bestämde mig faktiskt igår: Ingen mer godis för mig nu! Måste klara det!!! :-P

Sabine sa...

Jag har hört att kromtabletter (finns på apoteket) ska hjälpa mot sötsug. Testa?!
Sen att äta lite godis varje dag är väl harmlöst. Du röker iaf inte. Tänk så!