onsdag 30 december 2009

Shhh..

Jag är en riktig bio-Hitler.

Nåde den som vågar fnissa eller prassla vid fel tillfälle i salongen. Då ger jag dom genast en mördande blick (jag vågar inte säga något, för då kommer den meningen hänga mellan mig och förövaren resten av filmen..) som genast får personen att - förhoppningsvis - skämmas och hålla käft.

Därför är jag så glad att jag bor intill anrika Filmstaden Råsunda.

Lugnt och tryggt

Inte de största salongerna, men dit går mest medelålders och par. Inte en massa puckade ungdomsgäng som väsnas och förstör filmen.

Det är heller inte någon finnig tonåring som river din biljett och serverar popcorn, utan det är vuxna människor som har detta som yrke, är stolta över det, och gärna tar någon minut innan filmen för att berätta om Nils Poppes svåra uppväxt.

Igår hade dock 'New Moon' slutat gå på Råsunda, så vi tog Filmstaden Sergel istället, eftersom det blev närmast för alla.

Det var packat med folk, snöblask blandat med smågodis och chips i en sörja över hela golvet, gapig kö till toaletten och när vi kom in i jättesalongen så hade en korkad brud satt sig på en av våra platser eftersom hon tydligen inte kunde räkna.

Kaos

Vi var omgivna av tjejer i jättetäckjackor som fnissande skvallrade om klasskompisar och Zac Efron. Typ.

Det här kommer gå åt h-e.. Hann jag tänka, innan reklamen var slut, salongen mörknade och filmen körde igång.

Och mycket riktigt, salongen susade, fnittrade och suckade så snart Edward visade sig och drog sina 'Du ger mig tillräckligt bara genom att andas' - repliker.

Och snart insåg jag att jag hade ganska roligt.

Istället för att alla satt tysta i sin egen värld och skickade lömska blickar, var det som att hela salongen var där tillsammans, för att dregla över snygga pojkar och plötsligt önska att de vore vampyrer.

Så vi tre småbarnsmammor förvandlades även vi till irriterande fjortisar som kommenterade rätt ut i biomörkret och skrattade högt åt jublet som utbröt när Jacob tog av sig tröjan första gången. Herregud, det tog flera minuter innan det blev ordning i lokalen och folk började andas normalt igen.

Så vad jag antar att jag vill säga med det här är... att om ni ser mig på bio och jag fnissar och är avslappnad så kan ni göra det också, men ser jag allvarlig och koncentrerad ut så är det bäst ni kniper och bara äter skumgodis från en tygpåse, annars kan ni få mördarblicken.

Och det vill ni inte!

5 kommentarer:

A sa...

Hahahaha! Skumgodis från tygpåse! :D

Har inga bestående minnen från första filmen, men ska absolut se den igen nu när jag (snart) läst ut första boken. :)
Längtar faktiskt! Och sen vill jag kasta mig över bok två. Men den läser ju dottern. Hur ska jag lösa det? Sno den av henne? Läsa över axeln?

Jempa sa...

Muta henne så hon läser ut den snabbt!

A sa...

Bra tips!
Eller kanske helt enkelt hävda att "äldst går först"?!

Sabine sa...

Jag har fortfarande problem med andningen 24h senare...

Västgötskan sa...

Hoppsan, här var det dubbelmoral... ;-)
Hoppas filmen var bra. Jag har inte sett den (än). :-)