fredag 4 december 2009

Ze life


När man ligger hemma och är sjuk får man mycket tid att tänka.

Man kan till exempel tänka på att man varit sjuk i som sagt närapå ett halvår nu. Att det är svårt att sova ibland på grund av Lias hostande som inte heller går över. Att man glömt hur solen ser ut och hur den känns mot huden. Att man är för trött för att umgås, och hellre ligger i soffan framför tv;n. Hur man sminkar över de blåa ringarna under ögonen. Överfallssprayen i väskan. Vinterdäcken och täckjackan.

Sen tänker man på Grekland. Hur dom fortfarande springer omkring i kortärmat därnere. Hur lycklig Simon är när vi är där. Den färskpressade juicen från apelsinerna i trädgården. Att vi alltid har barnvakt. Att dörrarna alltid står öppna för ett besök. Stränderna där vi sällan betalar för en solstol med parasoll då vi inte är vanliga turister. Att man inte behöver boka in en fika två månader i förväg. Att man fikar utomhus. Att ingen skulle komma på tanken att be en ta med egen alkohol till en fest. Bergen och havet.

Sen åker tankarna tillbaka till Sverige igen. Till mitt jobb, mina kollegor, mina vänner. Tryggheten, lönen, pensionen, dagis, skola. Det berömda systemet.

Och det är alltid det min mörkertrötta hjärna till slut väljer.


Lia där


Lia här

Frågan är om jag väljer rätt.

6 kommentarer:

justdidit sa...

Ja, exakt, en assiett.. Hur tänkte de då? ..och varför följer det inte med en silikonstrumpa direkt? Så sjukt giriga och snåla är de..

Bajsäpplen. Vill ha en HTC Hero!

justdidit sa...

Du Jennie, förutom att du är min favorit-Jennie så vill jag även göra klart att jag förstår om du vill flytta dit. Fler barn på gång?

Då blir det ju ett perfekt tillfälle att flytta dit liksom. Självklart kommer jag sakna dig, men jag ser framför mig att din blogg kommer bli fantastiskt mycket mer spännande med solbilder, vilda grekiska fester och bbq:s på Greklans stränder..

Samt inslag av sydeuropeiskt temperament och knytnävsslag utdelade mellan dig och svärmor!

För mig är det en win-win-situation, antingen är du kvar och sprider ljus och glädje här, eller så åker du bort och bjuder på lite exotisk action!

Jempa sa...

Justdidit: Nej, inga barn på gång än, men du har rätt i att det vore ett bra tillfälle att göra en test-flytt på ett år då jag har inkomst. Men Simon är rädd att förlora allt han byggt upp med sitt företag här under tiden, för det är så sjukt ekonomiskt instabilt där..

Mats sa...

Det är en jäkligt knivig situation men till sist är det nog så att du alltid kommer undra hur det kunde ha blivit om ni inte testar.

Ni kan säkert lösa eventuella problem som skulle kunna uppstå.

justdidit sa...

Oj, helt plötsligt verkar det som om vi vill bli av med dig, men jag tror att chapter har rätt. Kanske bör ni dock vänta tills Simon kan anställa folk som gör honom överflödig.. Sen kan ni låta kapitalet arbeta för er:)..

Jempa sa...

Närå, jag tror inte ni vill bli av med mig, och som det ser ut idag blir det extremt svårt att flytta.. Men dagar som denna känns det sjukt lockande :)