tisdag 2 februari 2010

Mormors hosta


Då jag varit skräckfilmsfascinerad så länge jag kan minnas, kan man säga att jag är ganska härdad vad gäller splatter, blod och monster.

Det är sällan jag gömmer ansiktet bakom skräckkudden utan klarar mig oftast med att kisa lite när det blir som läskigast. Senaste gången jag gick så långt så jag satte händerna för ansiktet och kikade mellan fingrarna var under könsstympningen i Antichrist.

Tills igår.

Drag me to hell tog nämligen till ett nytt obeprövat äckelgrepp.

En gammal tant som bland annat upprepade gånger kräks varierande typer av vätskor i munnen på vår stackars huvudrollinnehaverska, och det fick mig inte bara att blunda utan även att vända bort huvudet eftersom ögonlocken inte gav skydd nog för allt det hemska.

Äcklig gumma som tar gnagfulhet* till helt nya nivåer

Detta, tillsammans med en massa andra vidrigheter som tant-slem och löständer, fick mig på gränsen till illamående.

Bra gjort regissören som jag glömt namnet på!

Men tro för guds skull inte att detta bara är äckel och blod. Filmen har ett viktigt budskap också.

Reta aldrig upp gamla zigenargummor.



* För er som inte vet, så innebär gnagful att vakna upp efter ett tio-i-tre ragg, och inse att den som sover på din arm är så horribel så du hellre gnager av dig armen än att riskera att väcka personen. Inget drömscenario alltså.

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Oh ne, nu gjorde du det själv.
Heter ju inte zigenare, heter ju romer. Väldigt viktigt. :(
Akta dig så inte en gammal tant som själv är romni (googlade lite för att veta hur man skulle säga att nån är av romerks härkomst och om tjejer säger man romin, killar rom) läser det där. hon kan nog bli farligt arg.

Jempa sa...

Ånej, jäklar. Nu är det kört för mig..