tisdag 7 april 2009

Ingen snel hest

Stor dramatik utspelades idag när jag och grannen Pia tänkte ta barnen till en parklek vid Pampas Marina.

Där finns lekplats, café, kaniner, getter och annat trevligt och barnvänligt. Perfekt tänkte vi, mysiga i sinnet, och gav oss iväg.

Det började dock illa. På vägen dit passerade vi även en hästhage, och tänkte att barnen redan innan parken skulle få påbörja sin resa inom djur och naturlivet.

Vi svängde alltså av och gick närmare hagen för att titta. 'Vilka fina hästar!' utropade vi lyriskt. 'Titta, har ni sett!'

Vi tystnade dock snabbt när den ena av hästarna spände ögonen i oss, backade, stegrade och sen satte av i full galopp mot stängslet. Med siktet inställt på att mörda oss.

Panikslaget svängde vi vagnarna åt andra hållet och sprang med gråten i halsen tillbaka upp mot vägen. Som om vi hade lyckats springa ifrån den om hästen faktiskt hade kunnat hoppa över.. Nu kunde han ju som tur var inte det, och vi fortsatte skakiga mot vårt ursprungliga mål.

Jeteleskig mördarhest. Bilden tagen på tillbakavägen, från säkert avstånd.

Resten av dagen förflöt utan större drama. Vi tittade på några mindre hästar som inte försökte attackera oss.


Det gick även bra med getterna, fram tills att en bräkte och Lia började gråta hysteriskt. Hon är uppenbarligen ett barn av staden.



Vi avslutar med en bild som visar hur sjukt kul det är att gunga.


Ikväll, födelsedagsmiddag på Grekisk restaurang. Där lurar förhoppningsvis inga faror.

9 kommentarer:

Västgötskan sa...

Hi hi, vad sött kort när hon gungar! :-D
För övrigt heter det inte "barn av staden", utan "betongbarn"! ;-)

Anonym sa...

Jag är fortfarande lite skakis efter häst dramat....undrar vad den terrorist hästen hade i åtanke när han gick till "attack" mot oss!

Enda försvarsvapnet vi hade
tillhanda var mitt barnvagnsparaply som vi kunnat hotat med om han kastat sig över oss. In i buk eller ögat(jag är vanligtvis djurvän men en mors försvarsinstinkter är ej att leka med)!

Jempa sa...

Västergötskan: Jag försöker skriva som Björn Ranelid. Då blir det sådär.. ;)

Mats sa...

Gungan ser ut som en jättestor suspensoar. "barn av idrott"

Anonym sa...

GRATTIS!!!

Passa dig för grillspetten, de kan vara vassa. Å för mycket tsatsiki kan ge pruttig mage, vilket iofs inte är farligt men lite tråkigt för sällskapet.
Annars så är det nog inga större faror med grekiska maten :-)

Anonym sa...

GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN!
Gudars vad söt din dotter är i gungan!
Hoppas du fick en bra dag!

Novellskrivarn sa...

åh gud!! jag hade dött redd-hest-döden! hästar är kanske det läskigaste som finns... din stackare!

Mamma Melissa sa...

Ha ha... ja, det såg ju himla kul att gunga:.)) Älskar din blogg, kan inte säga det för många gånger!

Och grattis i förskott (blir det väl...?)!!:.))

A sa...

Verkligen leskig hest!
Förlåt, men jag kunde inte låta bli att garva när jag läste om geten. Såg liksom framför mig hur den bräkte så där fult och skrämde Lia. Nej, jag är ingen barnhatare. Har bara taskig humor! :D