söndag 12 april 2009

Vilse

Ni vet hur det är när man till exempel börjar ett nytt jobb.. En person är utsedd att bli din handledare. Din hjälp att klara sig igenom den första jobbiga tiden. Hon eller han visar hur kaffemaskinen fungerar, var toaletten ligger, berättar vilka man ska passa sig för när dom blir för fulla på firmafesten och även en del om hur jobbet faktiskt fungerar.

När den personens jobb är klart och man ska klara sig på egen hand kan man lätt känna sig lite vilsen ett tag. Det var den personen man tydde sig till och visste att man kunde ställa alla frågor till, men plötsligt vet man inte riktigt på vilket ben man ska stå.

När Amanda började på Tradera var jag den personen för henne, och eftersom hon tydligen var lite rädd för mig på den tiden var hon kanske enbart lättad när den tiden var över.. :)

Men nu är rollerna ombytta. Samma Amanda fick nämligen mig ett par år senare att börja blogga.

Inspirerad av hennes många roliga, smarta och alldeles, alldeles underbara inlägg, tänkte jag att jag kunde ju också prova.

White-trash mammor på stan

Jag har hela tiden vetat att jag aldrig skulle kunna uppnå samma nivå vad gäller språket, så jag satsade istället på kortare, ytligare observationer och hoppades att någon skulle tycka min blogg var lite småkul. Något att fnissa lite åt efter att dom noggrand läst och funderat över Amandas senaste skarpsynta betraktelse eller beskrivning.

Och så plötsligt idag meddelar hon att hon tänker sluta blogga på obestämd tid.

Nu känner jag mig lite vilsen. Ska jag klara mig själv nu? Flyga med egna vingar? Segla förutan vind? Ro utan åror? (Kolla, redan nu börjar det spåra ur..). Jag har ju alltid sett Novellskrivarn som min handledar-blogg. Den som hjälpt mig, inspirerat mig, och som jag alltid strävat lite efter att bli iallafall nästan lika bra som.

Nu är den borta. Det känns lite tomt faktiskt.

Jag går och lägger mig.

5 kommentarer:

Västgötskan sa...

Du behöver inte känna någon prestationångest. Du har en fantastisk rolig blogg! :-)

Novellskrivarn sa...

ånej, nu kommer jag börja grina!

jag saknar min blogg som fan och vill skriva hela tiden egentligen.

men du, helt ärligt. din blogg är faktiskt tusen gånger roligare att läsa än min.

jag har den självinstikten. ;)

Elisabeth sa...

Tycker inte du ska känna sådär och oroa dig.
Alltså det finns ju anledning till att man läser och följer din blogg =)
För att den är så bra och kul och du skriver på ett bra sätt.

Jag följer inte ens min egna systers blogg för den gör mig bara så irriterad, för hon kan verkligen inte uttrycka sig genom text och det blir bara massa tråkigt babbel.

Anonym sa...

Jempa, du kommer klara dig alldeles utmärkt på egna vingben. Din blogg är svinkul och läses med högsta beundran!

Slackermorsa sa...

Tycker fortfarande att det faktum att någon var rädd för dig är bland det roligaste jag läst ;)