tisdag 14 april 2009

Om amning

Ja, som ni förstår av rubriken så kan alla män, och alla som är ointresserade av barn gå och göra något mer spännande. Som att läsa förra veckans tv-tablå eller liknande.

Jag måste nämligen berätta om min operation sluta-amma, som jag beslöt mig för att genomföra nu när Lia fått tänder även i överkäken.

Jag hade redan förväntat mig ett litet helvete, eftersom min dotter är en riktig tuttknarkare som inte tar napp utan använder mig som en istället.

Men så igår morse bestämde jag mig. Det här var sista gången. Nu ska jag bara. säga. nej.

Men redan frampå eftermiddagen började det spåra ur. Vi var på fika hemma hos en kompis till Simon och hans Thailändska fästmö Mei. Eller rättare sagt, vi försökte fika, så gott det gick med en ilsken unge som slet i min tröja och vägrade låta någon annan hålla henne utan att gallskrika.

Jag var nära att ge upp och gå in och amma, när Mei pekade på sitt eget bröst och sa 'put on no liiike!'. Jag förstod att hon menade att jag skulle ta på något som Lia inte tyckte om, och drog mig till minnes en kompis som använt sig av ketchup.

Självklart hade de ketchup i kylen och vi testade. Men tyvärr gillar Lia tydligen redan ketchup så det blev ingen succé. Bara för henne.

Då drog Mei fram en Thailändsk kräm och luktade starkt av liniment och smakade ungefär likadant. Tydligen använde man det vid ont i halsen lurade jag ut av hennes gestrikulerande.

Endast i nödfall, tänkte jag och tog emot den lilla burken.

På väg därifrån började jag må dåligt. Det riktigt kröp i kroppen och jag hackade tänder. Hej mjölkstockning!

Väl hemma grinade Lia oavbrutet och jag var döende i feber, så jag bestämde mig för att använda den där jävla krämen.

Stackars Lia försökte äta, kände smaken och tittade på mig med avsky i blicken. Sen började hon grina ännu mer, så började jag grina för jag kände mig så hemsk, och det var i det stora hela en väldigt mysig hemmakväll.

Krämen var dock en slags mirakelkräm visade det sig. Några minuter senare släppte nämligen mjölkstockningen av sig själv, och det mest otroliga, Lia är numera helt ointresserad av att amma!

Jag har dock några härliga dygn framför mig när mjölken ska sina, och då det redan gjorde det av sig själv i det högra för flera veckor sedan, ser jag i nuläget ut som jag fått bröstimplantat, men att pengarna tog slut halvvägs. Ont så in i h-e gör det också.

Men jag är ändå ganska nöjd med hur enkelt det faktiskt gick. Och nånstans lite besviken också. Betydde dom inte mer liksom..?

Jäkla unge.


4 kommentarer:

Västgötskan sa...

Tips:
Handpumpa lite, lite grann (bara så spänningen släpper). Då undviker du stockning, men du gör inte av med tillräckligt mycket mjölk, för att bröstet ska fortsätta producera.

**Wojtan** sa...

Hej

Måste erkänna att jag skrattade en del när jag läste ditt inlägg.
Kul att det gick så bra till slut.
Hos oss har det varit en naturlig övergång vid bägge tillfällena. Ser däremot inte fram emot att ta bort nappen för min lilla tös :)
Kanske du har fler roliga knep?

Kram Wojtan

Anonym sa...

Här har du en till som får agera napp! Du kan väl lägga i nu-får-det-vara-slutammat-mirakelkrämen i samma paket som trappmaskinen, så sparar vi in lite porto ;-)

A sa...

Mjölkstockning aj aj aj! Hoppas mirakelkrämen håller den borta helt nu då, tills "faran är över".

Apropå "Desperate Housewives" och grannen som tog livet av sig.
Det har visats vad som hände och varför hon sköt sig. :)
Hon och hennes man köpte ju ett barn från en missbrukartjej. Hon sökte upp dem några år senare och ville ha tillbaka sonen. Det blev bråk och Mary Alice dödade henne. Pappan var Mike Delfino...Sen när en nyfiken granntant upptäckte allt och började skicka utpressningsbrev så tog MA livet av sig.
That's it! :D