onsdag 15 april 2009

Presenter från öst

Ni som har hängt med ett tag har nog räknat ut att om jag skulle ta ett 'Vem är du i Desperate Housewives?' - test, så skulle jag inte bli Bree.

Hemmafrusysslor är liksom inte min grej, och även om jag snyggar till det när vi får besök, så ser det oftast annars ut som jag kan tänka mig att det gjorde hos Christer Pettersson, fast med utspridda leksaker istället för ölburkar.

Men tack och lov så har vi en städerska som kommer varannan vecka.

Simon lägger ibland pannan i djupa veck och säger att vi borde sluta med det nu. Iallafall tills jag börjar jobba igen, då vi egentligen verkligen inte har råd med sånt lyx när jag är mammaledig.

Men bara tanken på att jag inte, två gånger i månaden, ska få komma hem till ett skinande rent hem, fyller mig med sån fasa så jag hotar med att hålla andan tills jag svimmar om han tar henne ifrån mig. Så då låter han det vara i några veckor.

Vår städerska heter Theres och är en rejäl kvinna från Litauen. Hon fullkomligt älskar Lia, och så fort hon kommer in hälsar hon glatt 'Labas, min prinsesa!', lyfter upp Lia med ena armen och börjar städa med den andra.

Lia tycker att hon är fantastisk och kan inte sluta titta på henne. Hon tycker väl att jag är rätt trist i jämförelse, som aldrig lyckas göra en docka av ett äpple som man stoppar i en städhandske.

Theres har ibland med sig 'prisenter' till Lia. Lite märkliga såna kan man tycka. Första gången hade hon med sig en flaska med blåbärs-smoothie. Andra gången en apelsin som var större än Lias huvud, och en gång hade hon med sig den där konstiga frukten som ser ut som tomater fast är gulare.

Lia leker förvirrat med sin senaste present. Ett gäng mandariner.

Men men, hon får ha med sig precis vad som helst, bara hon fortsätter städa mitt hem. Och presenterna kan ju jag äta upp när hon gått.

Godnatt.

5 kommentarer:

Mamma Melissa sa...

Åh, hon låter ju helt fantastisk!:.)) Och skall man ha lite lyx i livet (förutom tiden med sina barn) så skall det vara i form av städhjälp!

Hon verkar ju faktiskt för bra för att bytas ut.

Västgötskan sa...

Sharonfrukt? Åh, inget konstigt med dem. Fantaaaaastiskt goda!!!!

Jessica sa...

JAG.VILL.OCKSÅ.HA!! Kan du låna ut henne till mig tillsammans med thaikrämen?
Det ser verkligen för jävligt ut hemma hos oss. Emile går loss som en bulldozer och jag hinner liksom inte både plocka och städa. Jag tror jag har skurat en gång de senaste tre månaderna. Det ligger mat och bebiskräk lite överallt. Det är hemskt.

Sharonfrukt är förresten den antagligen äckligaste frukten man kan hitta, näst efter physalis ;)

A sa...

Städhjälp ligger högt på önskelistan hemma hos oss.
Två gånger i månaden låter perfekt!

Emil Schwartz sa...

Haha vilken skön tant/kvinna/tjej!