måndag 20 april 2009

Kampsports-groupien

Egentligen skulle titeln ha varit typ Kampsportar'n, men då mina högsta meriter är grönt bälte i Ju-jutsu och ett besök i en Gracie Dojo i LA, kan jag inte kalla mig annat än en groupie.

Jag gillar helt enkelt killar som kan slåss. På mina 34 år har jag hunnit med några pojkvänner, och majoriteten har helt klart varit kampsportare på olika nivåer.

Till och med Simon var bara killen i rummet bredvid med den snygga kroppen, tills jag några kvällar före nyårsafton satt på träningscykeln i gymet och spanade in honom göra perfekta snurrsparkar mot spegeln.

Innan jag visster ordet av hade jag glidit av sadeln och gått fram och frågat om han ville kyssa mig på tolvslaget. Så var jag på den tiden jag jobbade på fartyg förresten. Jag vågade typ vad som helst och var en helt annan människa än den fegis jag är idag.

Iallafall, vi kysstes på tolvslagen och resten är historia.

Nu håller jag mig mest till att kolla kampsport på tv. Förut var det mest K-1, men sen jag upptäckte UFC har det mesta andra bleknat i jämförelse. Två män stängs in i en bur där nästan allt (utom ögonpetning, pungvridning och ett par andra saker) är tillåtet.

Jag är dock inte så fanatisk så jag sitter uppe mellan 3 och 7 på natten när tv4 Sport har sina livesändningar, utan vi spelar in och kollar kvällen efter.

Så igår var det dags för ufc97, och jag fick tyvärr se min hjälte falla.

Av någon anledning har Chuck Liddell alltid varit min stora favorit, och jag är inte ensam. Han är den populäraste, mest betalda fightern i ufc's historia, trots att han är en ganska oattraktiv, inte särskilt talför redneck. Men något har han tydligen.

Tuff kille som kan slåss

Tyvärr är åldern inte längre en av dom saker han har, nu 39 år. De senaste matcherna han gått har han vunnit varannan och förlorat varannan. Den senaste förlorade han, och förlorar man två matcher i rad när man är nästan 40, är det dags för pension.

Kommentatorn Paulo Roberto förklarade innan matchen riktigt bra att det finns ingen drog som går upp mot att gå upp i ringen och möta publikens jubel, och det är det som får många fighters att gå några matcher för mycket.

Och det var med sorg i själen jag fick se Chuck bli fet-knockad för andra matchen i rad. Publiken gav honom stående ovationer som ett tack för den här tiden, och själv stod han med gråten i halsen och försökte förklara vad som gått snett, utan att kunna säga de sanna orden. Han är för gammal helt enkelt.

Sorgligt.

10 kommentarer:

älskadebarn sa...

Hej! Tack för ditt inlägg. Jag säljer nästan alltid på tradera men en fotölj med fotpall verkade bli lite jobbig att trycka ner i brevlådan! ;-) Dock gick det bra. Fick till och med 30 kr mer än vad jag begärde då de inte hade växel! *ler*

älskadebarn sa...

Du ligger länkad från min sida. hoppas det är ok.


karin

Slackermorsa sa...

Apropå ämnet, det jobbar en snubbe på kontoret som gav mig starka 'har brunnit-vibbar'. Då tänkte jag på dig :D

Jempa sa...

älskadebarn: Självklart är det ok, gör detsamma för dig så fort jag får tid.

The Aunt: Jo, the burning man är ju också lite av en merit, men det kan jag ju inte skriva.. ;)

Emil Schwartz sa...

Buuuu Jennie, jag har inte sett den än! Haha

Jessica sa...

Blir du avundsjuk om jag berättar att jag har jobbat på boxnings/kampsportsgym och fått betalt för att glutta på killar som tränar gracieju-jutsu? :)

Jempa sa...

Emil: Oops, sorry. Men du har ju Silva-matchen kvar.. :)

Jessica: Grymt avis!

Emil Schwartz sa...

Det är lugnt, tyvärr råkade jag förstöra den för mig själv också men jag kollar ändå :)

Mamma Melissa sa...

Vi brukade också kolla på de där fighting programmen... K-1 var dock inte min grej... kunde kolla ett tag, men när det var en match där en kille blev så sönderslagen att det bara var slamsor kvar av honom så gick det inte mer -föredrar därför matcher som är mer teknik och mindre blod....

Och ja, det är kanske tur att rednecken inte var så talför... då hade han knappast hållt på så länge som han nu gjort... för han kan ju inte snacka omkull motståndaren i en sådan ring;.))

kat von l sa...

men jag kan ju oxå ligga o kolla galet mycket på det där, det går ingen rumble of the kings i sthlm i år, så det blir mma-gala i fryshuset istället, men det funkar oxå.

jag upptäckte ju k1 när jag var kanske 22-23 och sen dess har det rullat på, ufc är helt klart underbart och pirrigt underbart när man ser att det ska komma på tv

jeej för galenpannor som gillar att slåss i ring!