onsdag 20 maj 2009

Lite matlagning

Detta är egentligen mest för er med barn som börjat äta lite själva..

Här följer nämligen ett recept på 'Världens godaste köttfärssås'.

Och nej Rookie Mom, det är inte enbart grundat på att E åt som om hon aldrig hade sett käk förut.. Jag serverar nämligen med flit denna rätt nästan varje gång vi får barn till middagsgäster, och dom blir alltid som galna.

Here it goes:

Ca 8-900g köttfärs
1 burk Dolmiosås 'Parmesanost och grädde'
1/3 burk Creme Bonjour cuisin, 'Vitlök och örter'
1 röd paprika
Några champignoner
Lite vitlök (fryst, färdighackad såklart)
Svartpeppar
Oregano
Franska Örter

Hacka och fräs paprikan och svamparna, ha sen i köttfärsen och stek på den, sen blandar du i resten och låter sjuda i några minuter.

Servera med valfri pasta och (färdig)riven ost ovanpå.


Du har sen möjlighet att gradera ditt barn och bestämma precis hur fulländat/icke-fulländat det är enligt följande skala:

Äter upp den extrastora portionen och ber ändå om mer: Du har ett fulländat barn, och har inget att oroa dig för. Någonsin.

Äter upp portionen men påstår sig sen vara mätt: Ditt barn är helt ok, men kommer ju aldrig att få nobelpriset..

Äter några tuggor, men säger sen att det räcker: Jag är ledsen, men här har något gått snett. Ring barnpsykologen snabbt, innan det är försent.

5 kommentarer:

Andrea sa...

Nu måste jag fråga, vart kan man hitta denna Dolmiosås Parmesan och grädde? jag har gått runt i sex (no joke) affärer idag men inte hittat det. Upplys mig!

Jempa sa...

Hmm.. I Solna centrum har vi Hemköp och Ica kvantum, och såsen finns i båda butikerna.

Konstigt..

Andrea sa...

Haha Erik hittade den i Globen, sista affären vi var i. Längst ner på hyllan stod den. Så nu ska jag göra köttfärssås! Pannkakorna var lurre :-)

Andrea sa...

Det vart en etta för Lydia! Given hit!

Jempa sa...

Jaaa! :D