måndag 17 augusti 2009

Dagisungen

Idag var det Lias första inskolningsdag på dagis, och jag förväntade mig att ha en hel massa att rapportera. Gråt, drama, lite slagsmål kanske.

Men allt som hände var att vi kom dit, sex mammor med sex barn. Ett kort informationsmöte, sen fick jag och de andra mammorna sitta i köket medan fröknarna fjäskade in sig hos barnen i lekrummet med leksaker och äppelklyftor i en halvtimme.

Sen fick vi gå hem.

Såhär kommer det fortsätta i ett par veckor, så jag rapporterar om det händer något mer spännande.

Lia bladar omkring helt odramatiskt första dagen på dagis.

Istället kan jag berätta om en insikt jag kom till i somras.

En vän som har en son och en dotter, berättade att sonen har satt i halsen så illa att han nästan dog två gånger, och dottern fick spendera en natt på sjukhus efter att ha satt i sig en valiumtablett hon hittat på golvet hos en granne.

Då slog det mig att detta kommer förmodligen att hända mig vid något tillfälle. Kanske inte exakt det, men jag kommer nån gång i livet få ett telefonsamtal att Lia har slagit huvudet, kanske brutit armen, eller spillt hett vatten över sig.

Jag har ju även tänkt skaffa en till om ett par år, och då fördubblas risken för någon ditt-barn-är-nära-döden-upplevelse.

Men tänk om man inte vill det då? Jag skulle nog inte klara det utan förmodligen dö själv av akut hjärtstopp på kuppen.

Finns det inget frikort vi nervklena kan få..?

3 kommentarer:

Tess i Sala sa...

Linnéa hade sin första dag på dagis idag med.
Det är fan lite jobbigt att lämna henne i händer på några som inte känner henne så väl som jag, sambon och övriga familjen.
Hittar du nått frikort så kan du skicka ett till mig tack :)

Slackermorsa sa...

Å, dagispremiär! Det ser ju ut som om Lia gillar sitt nya häng :)

Min niece går också nu så de kan springa ikapp på lördag!

Jenny sa...

Viggo verkar också digga dagislivet. De går dock hela dagar (9-15) från början, även om en förälder är med hela tiden första veckan. Magnus kör inskolningen, men jag ska vara med på torsdag, nyfiken som jag är!