söndag 16 augusti 2009

Inredarn


Då jag fortfarande är lite för sjuk för att följa med på en middag vi var bjudna på, blev jag lämnad ensam och bestämde mig för att inreda Lias rum.

Detta känns otroligt stort. Större än dagisstarten imorgon.

Nu har hon ett eget rum, som hon om några år kommer att rusa in på, skrika 'kärringjävel', och drämma igen dörren. Då jäklar.

Iallafall, här är resultatet:


Jag inser att det finns en del konstigheter i rummet som ni förmodligen undrar över, så jag har här gjort en egen 'Frågor och Svar' - lista, så ni inte ska gå och undra vilken konstig människa jag är.


1. Varför iallsindar har ni trängt in en stor våningssäng i ett sånt pyttelitet rum?

Svar: För att vi fortfarande kommer att behöva använda rummet som gästrum när min och Simons familjemedlemmar kommer på besök, så vi behövde vuxensängar och det där var bästa lösningen.

2. Men ska hon sova i våningssängen redan? Hon är ju bara drygt ett år?

Svar: Nej, vi kommer att klämma in hennes spjälsäng i rummet ett tag till, men jag ville bara ta bilden innan det blev helt överbelamrat.

3. Varför har ni så mörka färger på väggarna i ett barnrum?

Svar: För att vi är för lata för att måla om..

4. Varför är det en massa rosa detaljer i rummet. Är du en sån där 'Flickor rosa - Pojar blått' - mamma?

Svar: Nej, men eftersom vi är för lata för att måla om så var jag tvungen att liva upp rummet med en del färg, och jag tycker att rosa passar bra till mörkgrått.


Har ni fler frågor är ni självklart välkomna att ställa dem.

Jag har också en fråga till er mammor med äldre barn..

Jag är ju inte helt nöjd med att behöva ha spjälsängen därinne eftersom det i stort sett tar bort all golvyta att leka på.. Vid vilken ålder kan dom alltså sluta ligga i spjälsäng och börja sova i vanlig säng?

4 kommentarer:

Hanna sa...

Lägg ett par kuddar under madrassen utmed kanten, så kan hon förmodligen sova i vanlig säng redan nu.
Una har aldrig sovit i spjälsäng, men däremot alltid legat in mot väggen så det har minskat risken för golvfall, även om hon brakat i golvet vid ett par tillfällen.

Anonym sa...

Men jag kommer ju inte ihåg när vi bytte! [fast om FB-foton är daterade så var det strax efter det fotot hon ligger och balanserar på spjälsängskanten...]

Tess i Sala sa...

Hej!
Va kul att du är tillbax igen, läser med största nöje :-)

Ikea har nån lös "trilla-inte-ur-sängen"-bräda som man kan klämma fast på de flesta sängar.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30099293

Jempa sa...

Tack för era tips, jättebra!