söndag 2 augusti 2009

Ny i stan

Igår blev jag påmind om att jag bott fem veckor på en ö. I ett hus på en gata utan adress, där man kan sitta och sola i trädgården och när man öppnar ögonen inse att man är iakttagen av en tuggande get i skogen.

Jag skulle nämligen åka tunnelbana och hälsa på Sara och den nya bebisen i Bandhagen.

Allt var perfekt planerat. Lia hade just somnat när jag kom till min station, vilket skulle innebära att hon sov hela resan, och även ca en halvtimme på plats så jag skulle kunna ägna mig helt och hållet åt det lilla underverket en stund.

Men det tog inte lång tid innan jag klantade till det.. Dom bygger ju nämligen om centralen, så jag var tvungen att byta tåg vid Fridhemsplan.

Dock begick jag tunnelbanedödssynden och dagdrömde mig förbi stationen så jag hamnade vid Rådhuset som nu tillfälligt är slutstation på blåa linjen.

Jag kände mig som Crocodile Dundee i New York när jag yrade ut och gick över på andra sidan, innan jag insåg att det tåg jag suttit på skulle vända tillbaka, så jag gick och satte mig igen medan jag förbannade mig själv för att jag nu missade säkert tio dyrbara minuter.

Snart var jag dock tillbaka på Fridhemsplan, ganska nöjd ändå, och konstaterade medan jag gick mot rulltrappan att dom hottat upp stationen med stora gröna fläckar på golvet.

Först när jag sett att jag skyndat mot fel uppgång insåg jag att de gröna fläckarna även innehöll pilar och texten 'Gröna Linjen', förmodligen ditsatta för autistiska idioter som jag som inte klarar av att gå åt andra hållet när jag kommer från en annan riktning.

Nu missade jag några minuter till och var både grinfärdig och svettig.

Men nu kunde väl inget mer gå snett. Trodde jag, innan jag så ovan vid att knuffa mig fram, helt enkelt inte kom på Hagsätratåget för de barnvagnsignorerande storstadsborna lät mig knappast gå före utan jag blev snopet lämnad utanför när dörrarna stängdes.

Så när jag väl kom på tåget vaknade Lia halvvägs och min fina plan hade gått i stöpet.

Men vad gjorde väl det, när jag väl satt där med ett knorrande knyte i famnen medan äggstockarna dansade lambada, och det gör dom nog än..


Och ni som har hängt med ett tag grubblar nog över om fönstret i Bandhagens tunnelbanestation var lagat ännu..?

Nej, det var det inte.

Inga kommentarer: