onsdag 25 november 2009

Barnvakt och bio del 2


Allt gick över förväntan.

Kocken mys-Micke och hans May är verkligen världens bästa barnvakter, som två minuter innan filmen började skickade ett sms där det stod att Lia varit jättesnäll, och just somnat fint.

Bästa barnvakterna. Som förälder finns det få lyckor så stora som den att se sitt barn totalt avslappnad med andra vuxna, när man är i desperat behov av lite egentid utan oro.

Lycka.

Så filmen. Jag hade ju förväntat mig fantastiska effekter och kass story, så där gick väl allt som förväntat.

Jag tycker dock kritikerna varit lite väl taskiga, för kan man bara stå ut med..:

..att dom rippat relationsstoryn från 'Världarnas Krig' nästan rakt av - En Woody Harrelson som spelar över i det grövsta - Barn som vaknar upp och genast är redo att ge sig in i ett djup diskussion med sin strulige förälder för att få denne att förstå saker och ting - Att en skådespelare spelar Arnold Schwartzenegger (som förmodligen vägrade ta en talande statistroll) - Att vetenskapsmannens pappa som jobbar som musiker i en jazzduo på fartyg, som innan allt bryter ut bara av en händelse spelar en låt som heter 'End of the world' - Att samma vetenskapsman måste bli ihop med presidentens dotter - Repliker som 'We're gonna need a bigger plane' - John Cusack (som verkar ha tillfrågats en vecka innan inspelningsstart, och alltså inte brytt sig om att fördjupa sig i rollen utan helt enkelt bara lånat med sig den trötta High Fidelity karaktären) - Munkar som sitter iklädda endast ett skynke och dräller djungelordspråk omkring sig på toppen av ett snöigt berg - Och till sist besvikelsen över att Sverige än en gång glöms bort i en världskatastroffilm (varför kan man aldrig få se globen och stadshuset rasa? Jämt ska det vara Vita huset och Vatikanen..)

..så tar effekterna faktiskt andan ur en ibland, iallafall mig. Och lite sorgset kan jag konstatera att det kommer nog dröja innan jag blir impad igen.

Och om nån råkade vara där, och såg att jag torkade mig lite i ögat när presidenten höll sitt undergångs-tal och alla stod och lyssnade på Times Square, så lipade jag inte. Jag fick nåt i ögat bara..

Så, den är värd att skaffa barnvakt för, då den SKA ses på bio.

7 kommentarer:

justdidit sa...

Jag blir alltid rörd av "presidenttal" i filmer.. Det är nog macho-mannen i mig, likaså när befäl manar sina soldater, eller när någon slumpmässig Elias segnar ner på sina knän - utanför en djungel nära dig - med hundratals VC-soldater efter sig.

Mats sa...

Ordern är uppfattad och skall utföras. Filmen ska ses på bio.

Amanda sa...

Fan, det är så alltså? På riktigt? Jag har typ fem olika filmer jag vill se och efter all kass kritik denna film har fått så har jag inte vågat chansa.

Men dåså. Vi chansar. :) Om inte annat så ÄLSKAR jag katastroforgier.Skit i manus, repliker, relationer, ALLT! Det ska vara katastrofer bara, saker som går sönder. Jag älskart.

Jempa sa...

Justdidit: Var det inte du som tyckte giraffen var så hemsk? Jag tyckte den var helt ok.. :)

Mats och Amanda: glöm inte att läsa allt man måste stå ut med också, så ni inte dömer mig efteråt. Man ser den för rasandet, ingenting annat..

Amanda sa...

jag läste rubbet, varenda disclaimer. och ändå vill jag se. för RASANDET! ÅÅÅÅÅÅH!

Cilla sa...

åh jag som tagit avstånd...kanske ska ändra mig. Men fanns det ingen hund med i filmen som kom framkrypande på slutet, smutsig och törstig men ändå överlevande? Annars kommer jag bli jättebesviken

Jempa sa...

Cilla: Nja, det var inte riktigt så utan mer en Chiuahua som seglade fram ganska oskadd och ren genom hela filmen..