lördag 21 november 2009

Better swine than sorry?


För några veckor sedan var allt så enkelt.

Då skulle dom komma till mitt jobb och ge oss vaccinsprutan, medan det var förbjudet för små barn att vaccinera sig.

Jag tänkte att kommer dom till kontoret så tar jag vaccinet, och Lia behövde jag inte oroa mig för. Hon fick helt enkelt inte ta det.

Nu har allt förändrats.

Plötsligt ska dom inte komma till jobbet längre av någon anledning, och små barn får nu vaccinerats, och detta betyder att jag måste fatta beslut. Jobbiga och viktiga beslut.

Mig själv bryr jag mig inte så mycket om. Jag orkar nog inte stå och köa och trängas utan kan få svinis och lida en vecka, så är jag väl ganska immun mot den typer av influensor sen..

Simon ska definitivt ta sprutan, vare sig han vill eller inte.

Han är nämligen hemma och sjuk den här helgen. Ingen feber eller så, men lite hosta och något hes.

Han beter sig dock som han är i sista stadiet av kombinerad aids-ebola, och jag håller fan på att bli galen. Skulle han få svinis skulle jag nog ta livet av mig.

Sen har vi Lia.

Jag är rädd att ge henne vaccinet för man läser om alla biverkningar, och skulle hon sluta som halvförlamad i ansiktet eller bara kapabel att gå baklänges skulle jag också ta livet av mig, för att inte tala om hon skulle bli svårt sjuk i svininfluensan.

Det känns som att either way så slutar det med självmord från min sida, och det känns liksom inte riktigt bra.

Buuu.. Hur ska ni göra?

6 kommentarer:

Amanda sa...

Alltså, jag tänkte såhär:

Stackars barn, feber och skit. Aj, sprutor är inget roligt. Tänk om han börjar gå baklänges, tala i tungor, gnägga som en häst, jagvetintevad.

Men så tänkte jag:

Tänk om han dör.
Och då hade jag helt plötsligt bestämt mig.

Tess i Sala sa...

Vi tänkte lite såhära med Skruttan.

Hon har i höst dragit hem VARENDA liten förkylning, snuva, hosta, lös mage och resterande barnbacillusker som går att uppnå på en förskola.

Chansen att hon inte skulle bli smittad av influensan om/när den kommer till hennes förskola är minimal, eller i stort sett obefintlig.
Vi har haft en tung höst då vi alla tre fått erfara dagisbacillerna och energinivåerna hos vuxna är helt enkelt slut.
Om ett par veckor är det våran tur att få sprutan.

Det var inget lätt val men för oss vägde riskerna med influensan tyngre än riskerna med vaccinet.

Miija sa...

Vi är båda vaccinerade och jag kan knappt vänta tills v 49 då Kingston ska få sin. För mig var det aldrig något dilemma.
Varken jag eller Fox fick några biverkningar och vad är biverkningar i jämförelse till alternativet döden?
Men det är bara mina åsikter...
Lycka till!

A sa...

Tyckte också att det var ett svårt beslut. Men det landade på vaccination. Både dottern och sonen har fått sprutan och fick ont i armen 1-2 dagar. Inget mer.
Det där med förlamning som en biverkning tyckte jag var väldigt otäckt tills jag läste att det är samma typ av, tillfällig, förlamning som man kan drabbas av om man får en influensa.

Jenny sa...

Kloka vänner du har!

Jempa sa...

Visst har jag!

Nu har jag bestämt mig, det blir vaccinering.