torsdag 5 november 2009

Paj... bakarn?

Detta får nu bli en tillfällig matlagningsblogg, då jag måste berätta om första gången jag lagade paj.

Det var igår.

Paj har av någon anledning alltid varit en vit fläck på min matlagningskarta, men jag hade nu äntligen fått ett ordenligt recept nerskrivet (Istället för det sedvanliga 'Meh, det är ju skitenkelt. Ta bara lite mjöl och ägg och bla, bla..' Så lär man sig inte.)

Så igår blev det äntligen av. Här kommer det spännande händelseförloppet i bilder. Håll i er.


Nu går vi händelserna lite i förväg. Pajdegen är redan klar och satt på plats.


Ingridienser


Ingridienser lagda i pajformen (blir detta för intensivt, ta en paus och återkom senare)


Medan pajen stod i ugnen kunde jag ta mig lite tid att reta mig på denna mjölkkartong. Simon är nämligen för lat för att slänga te-påsarna i soptunnan, så han låter alltid ett tomt mjölkpaket stå framme där han slänger dom tills den är full och han börjar på en ny. Detta förstör hela kökets utseende och jag måste alltid komma ihåg att ta bort den när vi får besök. Vi måste nog ta ett snack om det där.


På den här bilden. En paj i ugnen, ett förväntansfullt barn, och en tönt som tar kort på sin matlagning.


Voilá! Ser sjukt gott ut om jag får säga det själv.


Lia lät sig väl smaka. Synd bara att sekunden efter bilden togs så började hon grina av äckel och ville inte ha mer.


Då fick hon en macka istället och blev genast nöjd. Tur att Simon gillade pajen iallafall.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Jag måste bara fråga en sak, är det något konstig med er dotters frisyr? Vi har suttit och kollat på bilderna av din dotter jag, min tjej och några vänner, men ingen kan komma på vad det kan vara. Den är lixom lite rufsig och tufsig.. Förlåt om jag sårar dig med frågan!

justdidit sa...

Kan inte vi lägga in en offensiv mot Emil så han börjar blogga igen. Tycker det är skitkul att gå in och läsa alla eras inlägg. Man får se en sida av var och en som aldrig annars kommer fram lixom:/..

Fortfarande - fast han inte skrivit på aslänge - går jag in där dagligen.

Jempa sa...

Anonym: Ooo, intrigen tätnar. Även jag och min dotter drabbas av din skarpsynthet. Och svaret är ja, hennes hår är helt galet och växer åt fel håll.

Christer: Jag vet! Jag har redan tjatat på honom, men han har ingen inspiration för tillfället.. :(

Västgötskan sa...

Ja, men du ser. Den verkade ju ätlig då i alla fall! ;-)

Elisabeth sa...

jag tycker i alla fall den verkar god =)

Amanda sa...

MEN ÅH!

Jennie, jag saknar dig så sjukt mycket! Allra mest när du skriver saker om mjölkpaket och sånt. Du är så bra.

ps, men ser inte Lia lite... ehrm... vanvårdad ut? Lixom, kan ni inte ta på henne kläder i alla fall? OBS TA INTE ILLA UPP OM JAG SÅRAR DIG TACKBRAHEJDÅ.

Tess i Sala sa...

Imponerande paj!

Jag fick för mig att göra en fiskpaj en gång ...
Det blev mer en slabbig röra i ett ofärdigt pajskal.

Håller mig till semifärdiga saker numera, pajdegspulver i påse som blandas med vatten :-P

Alexandra sa...

Till Anonym:

Jag satt och titta på din blogg och bara måste fråga - Är det något fel på ditt ansikte??

Jag och hela min familj, inklusive min senila mormor satt ooch tittade på dina bilder och vi tyckte så otroligt synd om dig.

Förlåt om jag sårar dig men det ser ut som ett tåg kört över dig.

Hört att det finns en skolfotograf som retuscherar bilder, du kanske kan anlita honom ?

Mvh Alexandra - Ja, jag vågar i alla fall skriva vem jag är

justdidit sa...

Nu informerade Jennie mig om att ingen hade tänkt på att klicka på Anonyms namn, i det här fallet var inte anonym anonym.. ..det var bara jag som skrev en parafrasering av Amandas puckos kommentar till Jennie.. ..efter att jag hade förvarnat henne i en kommentar till hennes på min blogg:/.. Hon missade dock det tydligen, trots att jag autoskickar kommentarer via e-mail:).

Som straff har jag skrivit att jag ser trött och överkörd ut i en kommentar på min blogg. Ursäkta förvirringen, men jag tycker fortfarande att det var skitkul, men det föll på att ingen provklickade.

Jempa sa...

Hahahaaa, det här blev ju helt fantastiskt roligt :D

Ni är bra.

Alexandra sa...

Till :justdidit

Jag klickade faktiskt in på Anonym, men trodde att den andra personen drygade sig genom att kopiera din URL och skrivit anonym :)

Sedan så kunde jag inte låta bli att chansen att få vara en Bitch :)

Men det var ju otroligt kul i alla fall :))

kittypryde sa...

detta kan eventuellt vara det roligaste kommentarsfältet just nu! :D

Sabine sa...

Alexandra är bästa bitchen!
Lias bild var jättefin. Tänk om de hade typ vattenkammat henne innan bilden, då hade det ju inte varit Lia liksom. Min tjej hade mat runt munnen på sin första dagisbild och en snorkråka i näsan på den andra. Men jag betalade gott för dem för hon är den sötaste tjejen jag vet!
kram

Jempa sa...

Brian Topp: Ja, tänka sig vad en paj, ett psykfall, ett skämt, ett missförstånd och en hormonkvinna kan leda till.. :)

Alexandra sa...

Vem är hormon kvinnan ?!?!?!?

*asg*