torsdag 18 december 2008

Ungdomen av idag

Idag i Solna centrum såg jag en liten glytt i 16-års åldern stå och prata med två poliser, och det syntes tydligt på polisernas kroppspråk att dom haffat honom för något.

Det är även väldigt lätt att identifiera en nervös tonåring. Flackande blick, byter tyngd från fot till fot, nervöst leende mellan tuggummituggandet. I vanliga fall alltså.

Den här killen gjorde dock inget av detta. Han stod helt stilla och såg lugnt och överlägset på poliserna. När jag gick förbi hann jag uppfatta honom säga 'Hur ska ni få tag i den informationen då?'

'Ja du det är vårt problem' sa ena polisen gällt, och det var snarare han som lät nervös. Glytten var helt oberörd, det var som att han blev gripen av polisen minst en gång om dagen.

Jag vet inte om det är dagens ungdomar, eller om det är ungdomar från Stockholm som är på det här sättet. Själv kommer ju jag och de flesta av mina vänner ursprungligen från mindre städer, och där är vi iallafall lite rädda för polisen..

Sen insåg jag att min dotter faktiskt är och kommer att vara en 08:a från födseln. Men den dagen hon kommer hem och säger att hon bett två poliser dra åt helvete, då måste vi flytta till Korfu.

3 kommentarer:

Novellskrivarn sa...

ja jävlar, vi kommer ha äkta nollåttor till ungar!

helt ärligt, det är fan stor skillnad på kidsen här i sthlm och ute på landet, de har en helt annan attityd. själv kunde man ju börja grina av blotta tanken på att bli påkommen av cops när man gjorde dumheter som liten...

Jessica sa...

äh nu är ni allt lite rasistiska tycker jag. det handlar väl mest om vem som åker fast.. eller finns det inga respektlösa lantisar?

/upprörd och KRÄNKT 08:a

Jempa sa...

Jessica, det handlar nog mer om dold beundran och avundsjuka. Vi lantisar önskar alltid att vi vore lika tuffa som er, men det är kört liksom.. :)