söndag 18 april 2010

Andra saker man kan göra när man får oväntad egentid..


I tre år har den växt. Spridit sig över lägenheten. Hittat nya bon, grott, frodats, skapat en ångest i lägenheten och förgiftat mitt sinne.

Men ikväll, bestämde jag, fick det bli ett slut på denna galenskap.

Jag skulle möta min demon och bli av med den för all framtid...


Viktiga-pappershögen!!

Jag försökte slingra mig. Kollade om det var något på tv, gick till och med för att se om det kommit nån ny film att hyra, försökte intala mig att det kanske är bättre att jag väntar tills Simon kommer hem, ifall han ville spara något.

Men sen gav jag upp, och satte mig att sortera. En hög för papper som ska återvinnas, en hög för kuverten eftersom dessa tydligen inte ska blandas, och en måste-spara-hög.


Efter 15 minuter var jag ganska nöjd. Måste-spara-högen innehöll endast Simons sfi-diplom (feel free att skratta, det gjorde jag också) och ett bröllopsdagskort.

Jag hade bara lätt ångest över vissa grejer. De orange kuverten till exempel? Kan man slänga dom? Eller ska dom sparas? Jag valde att slänga..


2 timmar senare. Högjäveln tar aldrig slut, mina fingrar har blivit torra och fnasiga medan solen går ner. Här ligger deklarationer från 2008, försäkringshandlingar från 2007, och även några brev från Hyresgästföreningen, trots att vi bott i bostadsrätt i över tre år. Är vi helt efterblivna?


Men till slut. Det är klart. Min själ är renad och hela jag känns pånyttfödd.

Nu JÄKLAR ska jag införa nya regler härhemma. Papper ska sorteras direkt. Antingen tas tag i direkt eller slängas. Aldrig mer staplas på hög. Aldrig. (Och jaaa, köper vi en juicepress kommer vi dricka färskpressad juice varje morgon foreva and eva!)

3 kommentarer:

Elisabeth sa...

klart man kan slänga de orangea kuverten. Den liksm bara informerar om hur det ser ut på kontot.
Kommer nytt varje år ju.

Potatishäxan sa...

Bra jobbat! Jag har också ångesthögar. Och när jag rensar är det alltid pensionspappren kvar som jag inte vet vad jag ska göra med. Så de ligger kvar tills det kommer nya. Som om man inte skulle få nån pension bara för att man hivat pappren. Hoppas din familj kommer hem i veckan!

Potatishäxan sa...

Svar på din kommentar hos mig: Hos oss får man betala 500 kr i böter om man inte är med och städar. Vi har gjort det flera gånger men nu börjar det bli pinsamt =)