fredag 2 april 2010

Mästerfotograf OCH proffsrecensent!


När jag var yngre var en av mina högsta drömmar att bli filmrecensent.

Det är mycket märkligt, eftersom jag är helt värdelös på att recensera filmer. Men då jag och Amanda såg kanske en av de märkligaste filmerna någonsin igår, ska jag ändå försöka.
Vi såg alltså Remember me, den nya med Robert Pattison, där han inte på något sätt är vampyr, utan en vanlig kille, och vi hade på känn att det även skulle liggas en del i filmen. Alltså var vi tvungna att se den, trots rätt kass kritik.





Förväntansfull och vacker bio-hest.


Med märklig menar jag att det inte på något sätt att få grepp om filmen, genren och dess handling. Den börjar jättedramatiskt, hoppar sen fram 10 år, blir plötsligt en kollegefilm, uppblandat med lite mörk familjeångest, och sen tillbaka till kollege-intrigen igen, som dom på något sätt försöker göra djup och allvarlig. Så fel.

Och slutet. Vi dog nästan. Det var som att producenterna tog ett möte och sa nåt i stil med 'Näe hörni gubbar, det här funkar inte riktigt, vi måste avsluta detta med något helt galet för att rädda skiten'.
Och nåt galet blev det verkligen, och även om det inte direkt räddade, fick vi iallafall lite tjut-haka.
Så, det var min recension. Hurra för mig.
Andra händelser som behöver belysas är att det var faktiskt en liggscen! En riktigt bra sån.
Vi blev så till oss av hans braiga sex-min (tänk Basshunter, fast tvärtom) att vi bara satt och stirrade med halvöppna munnar, men plötsligt kände jag att jag måste säga något. Jag kunde inte bara sitta där och glo.
Så jag lutade mig mot Amanda och fick ur mig ett lite för högt 'Mö..' som jag inte vet vad det betyder, men jag bara tvungen att ge utlopp för den inre kaosen.
Detta ledde såklart till en fjortisfniss-attack som varade ända tills scenens slut, och alla bio-hitlers hatade förmodligen oss litegrann.
Sen blev det ännu roligare när tjejen några rader framför oss som gått ut för att gå på toa bara nån minut innan scenen började, kom tillbaka in ungefär en sekund efter det var klart.
Stackarn, ungefär som att se Deer Hunter och missa Saigon Roulette-scenen.

Jag fick även för mig att jag måste ta en bild på filmduken.
Det är oklart varför, eftersom jag bara kan googla en bild, men det blev en fix idé att jag skulle lyckas ta en bild utan att få kameran att lysa upp och alltså bli kastad i fängelse på grund av att jag försökte filma den och sälja den på svarta marknaden, typ.
Så jag gömde kameran under jackan och ägnade mig åt detta projekt en stor del av kvällen.






Första försöket, som nog måste räknas som ett misslyckande om ingen är nyfiken på att se hur insidan på min jacka ser ut.



Och det här blev slutresultatet. Jag vet inte.. känns som rätt mycket jobb för rätt kasst resultat. Men jag gjorde det iallafall! Hurra igen.


Så betygen för kvällen blir alltså:


Filmen 3/5 (inge bra, men vi satt ändå fastnaglade hela filmen så på nåt sätt intresserade den oss ändå)

Filmgodiset 3/5 (Inte särskilt stort urval)

Personalen 5/5 (Precis som på Råsundas Filmstad jobbar på Saga äldre filmvetare som är stolta över sitt yrke)

Robs Sex-min: 5/5

Robs rygg: 3/5 (där fanns några missprydande födelsemärken, men vi kom fram till att det nog är bra att han inte är för perfekt)

Upplevelsen totalt: 5/5 (Inget är så välgörande som att få vara fjortis för en kväll)


PS: Bara för att jag skrivit ett nytt inlägg betyder inte att ni är off the hook på det jag skrev igår. Fler svar!

PS 2: Jag ber om ursäkt om radbrytningen ser helt galen ut. Det här var sista, och då menar jag SISTA gången jag skriver ett inlägg från min jobb-laptop. Men sitter i bilen till gävle, så vad gör man..

Jag borde väl även säga Glad Påsk!

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

jag har inte sett den, och ha ingen vidare tanke på att se den.
men jag vet vad som händer i slutet för det skrev Perez Hilton om. haha

Västgötskan sa...

"Mö"...??? *asgarvar*

Låter som en sån där "hoppande" film skulle passa mig. Låter ju som LOST i "all it´s glory!" :-D